Terima Kaseh!! InsyaAllah sy akan balas kunjungan anda..

Terima kaseh daun keladi...

Sunday, August 28, 2011

N3 terakhir sebelum raye!!!


Minggu terakhir berpuase, tetibe teringin lak nak ber join2 kt padang berbuka puasa..lebih2 lg dah kuar kt berita TV3 betapa meriahnya disitu..huh..mau tak tercabar org dok kuantan x pernah g lagi..
Memilih hari cuti, seawal jam 5 ptg kami 4 beranak siap2 konon mcm ala2 khelah la gitu..leh sambil menembak waktu malam kan..
Meh kite tunjuk betapa ramainya umat di situ

Jam 6.00 ptg...ramai dah yg cari parking masing2... Lokasi nya di padang MPK depan Masjid Besar Kuantan.
Dak bedua nie mmg dh tak dan nak tunggu waktu buka, dah belasah dulu..siap ajak umminya makan sekali lak tu..

Kakak n Dek Ja berlatar belakangkan selautan manusia di padang MPK
..ramai kan org..mcm semut menghurung manisan.

Ummi nya pun nak posing sblm berbuka..



Pemandangan Masjid Besar Kuantan pd malam hari..

Lps buka puasa terus solat kt masjid besar..Alhamdulillah..ramai sesangat kt dlm masjid tu..jgn lak kt padang berbuka ramai tp dlm masjid x ramai..

Friday, August 26, 2011

Salam Keampunan Sesama Kita!!!

Dikesempatan ini warga fifisara.blogspot.com mengucapkan..

"
"

"
"
kepada semua kawan2 blogger di luar sana..samaada yang 'I Followww' atau sekadar singgah sini, sy amat2 hargai . Sama2 lah kita menghulur tangan memohon ampun kira fifisara ada terkasar bahasa atau apa2 yang tidak menyenangkan pembaca..mohon ampun dingapurooo..
dan

Berhati2 di jalan raya tika memandu. Jangan memandu sambil pakai gincu..hehe.
Yang dok sebelah selamat bermimpi...tinggalla si driver melalak sorang2..haha..sy la tu..

* tak sabor den nak balik rayo...huhuu

Tuesday, August 23, 2011

Mari urut badan..

sian cek abe ku yg selalu mengeluh sakit badan..yer la, setiap hari g kerja kene tempuh perjalanan yg agak panjang..
So atas sokongan bininyer nie..maka pencarian alat utk membantu mengurangkan sakit sendi tu bermula la ptg hujung minggu lepas..maklumler bininya nie pun bukan ler larat nak urut sampai hilang sakit tu..hehe..alasan kan..
Akhirnya..jumpe juga yg sesuai..khas utk letak d mobile lg...Jom kita terjah..
Brand Ogawa..tgh sale raye 50%...
cadang nak beli yg nie...tp rase mcm tak sesuai lak ngan keluasan pondok hamba tu..hahaa...kenyataan tak nak kalah langsung..

Akhirnya kami memilih yg ini..praktikal dan bebola yg mengurut tu siap kuar lampu lg..tp mmg best sbb urutan yg lembut tetapi terase...cehh..mcm wat iklan lak


Selain kegunaan utk dlm kereta, ianya amat senang utk dibawa kemana2..


video

Klu nak tau syoknya camner..sila hayati video ini dan reaksi muka yg ditunjukkan..hahaaa
Abaikan persekitaran yg agak semak yer..sebelah tu kerusi yg tlh patah kerana tidak dpt menampung berat tuan tanah..hehe

Friday, August 19, 2011

Akhirnya...sy mengaum tahun nie...


Pencarian yg diusahakan sejak 2 minggu lepas berakhir hr nie...
Setelah mengambil kira faktor2 yg sesuai dan berkenan di mata turun ke hati...cuma pulusnya yg kuar tu x berkenan sgt..tp kecantikan dimata itu harus dibayar dengan nilai utk dimiliki..
Hasilnya sy akan mengaum tahun nie dan tak der la nak bertaman2 bagai..
Apekebende la nie yer...tungguuuu...



Nyah ko dr sini!!!

Thursday, August 18, 2011

Masih lagi dlm pencarian...

mood raye makin terase...sy pun makin gabra sbb x dpt lg baju raye..huhuu..bukan x der kt butik or pasaraye, tp bile dh dpt colour yg same, design lak yg x kenan..bile kenan kt design tu colour lak yg x same..dh camner...puhhh...sy bukan jenis yg cerewet memilih tp cukup teliti dr segi praktikalnya...contoh design yg banyak sekarang nie mcm bersayap la, ada yg lobang lengan besonya mcm leh masuk kepale org dewasa...maunyer mbik biskut raye kang masuk balang lengan baju tu..tak pun mbik kuah kang tetiba kering kuah dlm mangkuk..rupenyer dh meresap ke kain yg melondeh tu..hahah..
tghr td lepas abis meet tindakan daerah terus g mall tp kecewa gak...yer la dlm tempoh sejam terkejar2 nak cari..niat nak ponteng tp x sampai hati lak..tgh meet td pun dh mcm2 panggilan masuk desakan kerje opis...tp nasib baik sempat belikan hadiah utk adik2 pempuan..saje hadiah dr kak longnyer..hehe..tunggu ler korang ekk nak tau aper hadiahnya..

Dak gegirl 2 org nie lak dh pandai nyanyi lagu raya..dah 2 CD koleksi raye diorang beli terutama lagu raya upin ipin mesti pasang klu masuk kereta..emm..mengalahkan org yg puasa..

La nie sambil update..sambil online baju maner tau terjumpe yg berkenan n sambil touch up pic..senang nnti tinggal uploud jer..

Aper kater kiter cuci mater nak??



Sila tumpukan perhatian pd baju Datin R tu...ada hati tak nak tiru???huhu..bg saya maaf la tak terbuka lagi hati nak pakai baju gitu..maunyer terbang tinggi kang..haha..tp tudung die lawo loer..maner nak cari ekk???

alamak!! terkecik lak pic mak ti nie...ok kan klu fesyen cmnie jd pilihan ut raye tahun nie...haha..mesti ade yg kate pakai baju kelawar ker??? oh noo...x sanggup gue!!

tp yg nie kan...huhuuuu...makan hati tau...cantiks gilerrrr....gilerrr bebb..uikshh..merane hati tau dibuatnya..maner nak cari nie ekk??? ok, esok sy tanyer mak ti..
yg nie lagi ler makan hati dibuatnya....klu lah sy dpt...puhh

makkk!!! sy nak..sy nak!!!

huhuu...dh tak der hati nak makan...nak makan jantung pulak sbb x dpt ..
x per..akan ku teruskan pencarian ini..

Saturday, August 13, 2011

Diskaun2 gak..anak kene la jage...


Hari nie cuti..so, lps solat subuh berlabuh la kami smp x sedar jam 9. Tu pun sedar bila dak 2 org tu riuh main..x pulak dikejutnya ummi ngan ayahnyer nie, entah bile diorang bangun.
Sbgmn dh berjanji semalam ngan anak2 g playground dlm Kamdar, lps bg diorang sarapan nasi lemak baki sahur td, terus la kami menuju ke sana. Hajat nak cari baju melayu ayahnya lak, sbb semalam sy dh beli baju kurung siap utk anak2kat ECM . . Tula payahnya klu nak beli yg ready made nie, nak match semua tu bercinta mencari serata kedai. Nasib baik baju melayu senang nak cari warna sama.
Ok..baju bapak n anaknya dah selesai. Utk ummi nya lak nnti2 dulu ekk...bukan senang nak cari yg berkenan n murah..n ada diskaun ..yer tak??
Tema warna kami sekeluarga utk raya tahun nie??? hehe..kami memilih warne kuning gading..bukan kuning diraja ok..nnti terlalu menyerlah n jd tumpuan bila menziara..haha.


Nie pentas di pasaraya tu..cantik kan..dak cikibam nak mbil gambar atas pentas tu tp dh tulis luar tu larangan..emm


Dak dua org yg x hengat aper2 klu dh jumpe playground..


Ok, pointnya citer yg nak sy kongsi ialah kelalaian ibu bapa semasa membeli belah sehingga kehilangan anak. Citer nyer semalam sy berkesempatan mencuri waktu rehat..eh..klu waktu rehat bukan mencuri la kan, tu mmg dh waktu kiter..sukehatila nak wat aper kan..
Terjadi dlm Parkson ECM..terdengar la suara kanak2 perempuan menangis memanggil ayahnya di tengah2 kaunter kosmetik..lantas cashier dukung budak tu sambil pujuk n bawa ke kaunter perkhidmatan...aduhaii..luluh hati tgk budak tu..sy mmg tak leh tgk kanak2 dlm keadaan mcm tu..kalah beb!! sy pun mbil kesempatan mengekori belakang cashier tu sambil usap2 kaki budak tu..emm..maner la g org tuanya nie..adakah syok sgt belek baju murah smp x sedar anak merayau..
Bende camnie la paling sy takut..anak2 dh besar nie lg ligat, diorang rase lg berani main jauh2 dr pandangan mak bapak. Mulut sy mmg x diam klu bawak diorang berjalan..kekadang sampai menjerit dibuatnya klu tgk diorang berlari jauh dr kita, x per org tgk pun janji kita pantau anak2..
Pernah tak nampak satu jenis alat mcm tali diikat pd tangan anak n tangan kita, so anak x leh nak lari jauh...dan sy gak pernah ternampak beg yg dipakai kanak2 dan mempunyai tali yg dipegang oleh penjaganya...macammm...


ini..

Korang rase tergamak tak nak wat camtu?? entah ler, mcm bawak binatang pun ada tp demi keselamatan kan. Setakat nie sy x perlu kot, cukup dengan suara nyaring saya nie je..hehe
So, berhati2 la n peka sikit pada pergerakan anak2 w/p tgh syok pilih beg sembonia yg ada diskaun tu~ mcm perli aku jer nie....daaa...

Thursday, August 11, 2011

Bubur Lambuk Yang Amat Lazat..


...sbbnya yg masak kami..hehehe...sungguh nie...3 belanga kami masak...kami tu semua la cuma sy godek2 gitu jer..resepi dr Renj. yg mmg mahir menyatukan bahan sehingga menghasilkan rasa dan aroma yg sungguh menyelerakan..

Banel mengalu-alukan tetamu..sempat siap dlm sehari jer..

Bahan spesel punyer---umbut bayas dan umbut kelapa sawit.

kaum adam juga amatla ringan tangan memetik sayur..tu yg jd penyedapnya..hehe


Nie kaum wanita lak..memetik sayur sambil membuat ketupat...nasib baik teringat bulan Ramadhan so wat ketupat yg simple jer...hehe
Sponser besar - Pengarah Perhutanan Ng Pahang.. YH Dato'Hj Paiz merangkap perasmi majlis ini..minah belakang tu perati jer..huhu



Sesi membungkus utk agihan

Tiba masa menyampaikan bubur lambuk ke YH Dato'..nnti berbuka rase la yer Dato' sedap ke tidak..tp sure sedap nyer sbb ade tukang rase..hahaha

Tuesday, August 9, 2011

~MENGAPA WANITA BEGITU ISTIMEWA~

Sementara tgg azan subuh, sy buka fb jap..n biasalah fb sy dh penuh ngan iklan2 terutama baju yg cantik2...wahhhh..mmg menggoda iman..huhuu..ok itu bukan kesah yg sy nak citer tp kesah yg sy perolehi dr fb gak, kiriman khas dr adik sy Cik Mien~ si dara tp dh berpunya..*wingk*.
Tq my dear atas kiriman tersebut..sbb betul2 wat kita bangga jap sbg wanita..sungguh kita kekadang x sedar pun leh wat keje sebanyak itu n klu leh dibuat jln citer mcm kita nie kaum wanita amatla kalut tp kalut2 itulah segala kerja umah dpt dibereskan..
Ok..meh kiter samer2 baca ini artikel sambil membayangkan ok..

Kesah suami isteri di ruang tamu di waktu mlm kala anak2 sudah berlabuh dibuai mimpi..

Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata. "..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah...."
Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas...leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan tadi..basuh jap...
susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal masa masak tadi...check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti malam anak nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la air...sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong....salin la gula...chec k bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi...ishh. ..ni lauk bila ni, semalam...dah beku dah...basuh la kejap....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh...penat dah ni, besok je la basuh...sidai kaian lap je lah...
tik...bunyi air dah masak...salin air dalam flusk...ok settle...

baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi...nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska...check. ..baju 2 pasang, towel...towel kecik utk selsama...calamine lotion untuk sapu ruam...pampers 4 keping....alamak. .telupa pulak masukkan botol...basuh botol jap...ok settle...

ternampak pulak beg g keje...emm.. besok nak pakai beg polo coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg coklat...cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rasenya 25 hb ni Sogo sale nih...mana flyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nanti lupa..ok settle...

Tetiba dengar suara papa..."..u buat apa lagi tu..tadi kata nak tido.."...."..yelah nak tido la ni..nak smayang jap..."

masuk toilet..buat apa2 yang patut...cuci muka dulu..2 jenis lak tu...adoi..gosok gigi...smayang. ..pakai toner...pakai treatment cream...nak lawa and maintain punya pasal lah ni...
nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak...huhuhuhu. ..

bukak almari...emmm. ..pakai baju hijau ni lah besok...gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni...kat bilik belakang...
la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh ...g dapur, basuh, sambung gosok baju...gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor...ok settle..

dgr suara papa lagi..."..i dah ngantuk ni.."..dalam pada nak masuk ke bilik...owh. ..pokok aku dah nak mati ni ha..lu pa dah 3 hari tak siram...ok, siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je mat indon masuk rompak umah aku...bukak lampu luar..

ni mainan ni sepah2...masukkan la dalam bakul mainan budak ni...banyak nya...sampai bawah meja makan pun ade...adoi.. ..ok dah ...

ok dah boleh baring...adoi sakitnya pinggang...cium si comel ni kejap...selimutkan die...la..napa basah ni...emm, tukar la pempers ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni eh..tido sampai pagi k...gud nite..sweet dreams...

aaahh...sedapnya dapat baring...mana pulak lotion sapu kurus aku nih...ha, ni dia...sambil sapu lotion kurus,,,setkan alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting..
ahh...boring. ..panas pulak lotion nih..dah la...emm..sedapnya lelapkan mata...Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,. ..mohon keberkatan dari mu tuhan...papa pun bangun tutup tv..."...i dah ngantuk sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun takde..."...selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak dah....

So?....apa yang peliknya..??


Saya tidakla sekalut n sehuduh ini...apa2 kerje pun kene harus ada perancangan n SMART!!

...macam ini......

Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT....tu yang tak boleh nak mati cepat tu...

Tak kira la wanita berkerjaya atau surirumah... setiap wanita adalah istemewa dengan cara mereka sendiri...

Kalau lelaki mengakui kebenaran ini....hormat dah hargailah mereka...untuk keperibadian dan kebolehan mereka untuk berdikari...

HIDUP UNTUK KAUM HAWA!!!


gambar mencelah...Norhanis Sofea, put3 Ummi yg diberi kepercayaan utk memimpin majlis perhimpunan di tadikanya minggu lepas..leh la nnti setanding Mahathir Lokman..InsyaAllah..

Saturday, August 6, 2011

MARI MENAMBAH FOLLOWER BERSAMA HANNAH TOTS


nak join x?? nak!! nak!!
kenaper?? sajer suker2..br sy tau bestnyer dpt ramai kawan blogger..nikmat mcm makan puding diraja..opss!! tak pasal2 puding masuk dlm n3 nie..ok la..layan sini..

Wednesday, August 3, 2011

TSII With PDRM

Aktiviti anak2 minggu lepas...tadika diorang kene serbu ngan sepasukan polis..ntah aper yg bebudak nie wat salah smp polis dtg..haha...sebenarnyer taska diorang ada program mesra rakyat gitulaa...ngan pasukan polis..
Tp baguslah pentadbiran taska nie, bukan semata2 belajar jer tp banyak pendedahan yg bebudak nie dpt. Nak harap mak bapak yg bg pendedahan ntah bile la..
Ok sy x nak bebel panjang, sy tayang gambar jer la yer..



Tgk la tu..siap bebudak nie wat demo..huhu..polis cilik..

Demo dr abg polis..

alahai..klu ler ummi tau abg2 polis yg dtg ganteng2..pasti dtg..haha..ayat x der makner ok..

Monday, August 1, 2011

Chinese cuisine at Mega View

...yummii..mmg sedap belake..sy dh try makan d bbrp hotel yg lg banyak bintang kat kuantan nie, tp yg nie mmg sy suker..dh banyak kali my opis wat event kt sini, mmg best..terbaik!!!
28 Julai 2011, sekali lg my opis wat event sempene pertukaran dan kenaikan pangkat en. R. TAHNIAH!! semoga lbih berjaya di tempat kerja baru nnti.
Mlm tu lak kebetulan ader siaran langsung Harimau lawan Singa, hotel sediakan screen beso punya...so kami2 nie rase makan nak tercekik bila bola tu sipi2 nak masuk gol..puhhh...
Oleh kerana harimau dh kene baham singa, maka malas nak komen panjang..wat kering tekak jer..sy nak tayang gambo makanan jer..jgn terliur dah la yer, itu diluar kawalan sy ok..









.err..tuan rumah maner ekk?? hehe..biaser ler bile kamera di tangan org lain usah berharap gambar kiter akan jd mcm yg kita nak...x per, x der hall laa

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak

Alhamdulillah...dah sehari kita berpuasa..perut pun dh kenyang lps mengadap juadah berbuka puasa td..tp x leh la kenyang sgt, geng syaitan tu.. ikut sgt nafsu..
Sy pun ambil kesempatan di bulan puasa nie dpt la berdiet, target raye nnti leh dpt berat bwh 50...haha...leh cayer ker?? tlng la percaye ok..dgn kepercayaan anda berjaya la misi sy..huhu..bukan aper, takut tiba raye kang, hari kedua x hengat dah..maner taknyer mengadap hidangan raya, dh ler tahun nie turn my kpg, of coz la makan "tepo" jer sampai 4 hari..huhuu..best2..
Tepo tu rupe aper?? haaa..tu tgg n3 raye nnti..hehe

So saper tak posa tanpa alasan, maka die ntara yng ikut somebody tu..hehee

Ok, supaya n3 Ramadhan sy tidak kosong, sy mbil bbrp sumber utk rujukan. Kiranya kawan2 di luar sana ada pendapat sendiri atau komen aper2, sila2 kan. Apa yg sy copy bukan semestinya sy terima bulat2..setiap perkara kita mesti fikir dahulu kan..cewahh..

Antara Peristiwa Besar Di Bulan Ramadhan ~ yg nie sememangnya kita dh maklum

  1. Diturunkan kitab al quran, injil, taurat dan zabur
  2. Berlaku peperangan Badar al Kubra
  3. Pembukaan Kota Mekah
  4. Perjalanan Nabi Muhamamad dan Muslimin ke Tabuk Melawan Rom
  5. Islam sampai ke Yaman
  6. Khalid Al Walid meruntuhkan berhala al Uzza
  7. Penyerahan diri (masuk Islam) penduduk Taif kepada rasulullah
  8. Pembukan Andalus (Sepanyol) oleh Tariq bin Ziyad
  9. Tentera Islam pimpinan Sultan Qutuz mengalahkan tentera Mongol di Ain Jalut
  10. Tentera Islam Dinasti Uthmaniah yang dipimpin oleh Ahmad Mukhtar Basya mengalahkan tentera Rusia dalam peperangan Yakhliz
  11. Tertawannya sempadan Bar Lev, di Israel dalam peperangan Yom Kippur (peperangan Arab-Israel, Perang Oktober, Perang Ramadhan 1973)

Fakta dibawah yg sy perolehi dr sini
utk kita renungi bersama.

1. Mandi ketika berpuasa untuk menyegarkan badan.

Auta: Mandi ketika puasa adalah makruh.

Fakta: Tidak benar, bahkan mandi ketika berpuasa adalah HARUS. Rasulullah sendiri pernah mencurahkan air ke atas kepala Baginda disebabkan dahaga atau panas.

2. Korek hidung, telinga atau rongga-rongga yang berlubang.

Auta: Memasukkan apa saja benda ke dalam rongga yang berlubang adalah membatalkan puasa.

Fakta: Tidak ada dalil yang menunjukkan hukum sedemikian rupa. Sedangkan yang benar ialah perkara yang membatalkan puasa hanyalah berlegar antara tiga perkara; makan, minum, dan bersetubuh.

3. Penetapan waktu imsak iaitu kira-kira 5 hingga 10 minit sebelum masuk waktu Subuh.

Auta: Wajib atau sunat untuk berhenti makan dan minum sebelum masuk waktu imsak sebagai langkah berjaga-jaga.

Fakta: Menetapkan waktu imsak 5 atau 10 minit sebelum masuknya waktu Subuh adalah satu ketetapan yang tidak ditetapkan oleh al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih, malah ia menjauhi tuntutan sunnah untuk mengakhirkan waktu sahur. Alasan “berhati-hati” adalah tidak perlu kerana kita dibolehkan makan dan minum sehingga jelas masuknya waktu Subuh.

4. Makanan yang disunnahkan berbuka dengannya.

Auta: Disunnahkan makan benda-benda manis atau buah-buahan tempatan.

Fakta: Disunnahkan berbuka puasa dengan rutab, tamar atau air.

5. Merasai makanan dengan lidah.

Auta: Batal puasa bagi orang yang merasai makanan dengan lidah kerana hal itu seperti dia memakan makanan itu, tiada bezanya.

Fakta: Merasai makan adalah dibolehkan dengan syarat selagi mana tidak sampai memasuki tenggorokan (tekak dan salur makanan).

6. Memasuki waktu subuh dalam keadaan berjunub.

Auta: Seseorang yang berjunub saat masuknya waktu subuh dikira terbatal puasanya.

Fakta: Hal ini pernah berlaku kepada Rasulullah shallahu’alaihi wasallam, sedangkan baginda kemudiannya mandi, bersolat dan meneruskan puasa seperti biasa.

7. Bolehkah bercumbu-cumbuan dengan isteri ketika puasa?

Auta: Tidak boleh, batal sekiranya bercumbu. Bukankah bulan puasa bulan menahan syahwat?!

Fakta: Hal ini mempunyai hukum yang berbeza-beza mengikut tahap kemampuan masing-masing. Bagi yang dapat mengawal gelojak nafsu agar dengan cumbuan itu tidak menjurus kepada persetubuhan, maka dipersilakan. Tapi, buat yang tidak mampu, maka dia dimakruhkan sama sekali.

8. Menggosok gigi ketika sedang berpuasa.

Auta: Boleh menyebabkan batal atau kurang pahala puasa. Ditakuti tertelan ubat gigi berperisa strawberi.

Fakta: Tidak mengapa menggosok gigi bahkan digalakkan. Lagipun Islam adalah agama yang mementingkan kebersihan, sedangkan gigi yang kuning melambangkan empunya diri yang kurang menjaga kebersihan.

9. Lafaz niat puasa.

Auta: Wajib untuk melafazkan niat puasa iaitu “nawaitu shauma qhadin…”. Bagi yang tidak melafazkannya, maka puasanya tidak dikira kerana setiap perkara dimulakan dengan niat.

Fakta: Tiada lafaz niat puasa, ini hanyalah bid’ah yang diada-adakan. Bahkan niat itu tempatnya di hati. Sesiapa saja yang terlintas di hatinya bahawa dia akan berpuasa pada bulan Ramadhan, maka itu sudah cukup baginya.

10. Tidur ketika sedang berpuasa.

Auta: Tidur orang puasa adalah ibadat.

Fakta: Memang benar terdapat hadith yang menyebut bahawa tidur orang yang berpuasa adalah ibadat. Namun, tiada satupun daripadanya yang sahih dan dapat dijadikan hujah.