Terima Kaseh!! InsyaAllah sy akan balas kunjungan anda..

Terima kaseh daun keladi...

Friday, October 10, 2014

Tidurlah wahai putra putri ku

Terase tenang bila merenung wajah anak2 yg tgh tdo.

UMMI SAYANGGGGG SGT PD KAMU NAK..

selagi masih bernafas di bumiNya

Alhamdulillah....syukran.. akhirnya terlepas rindu nak update blog. Punya la payah nak update gara2 masalah connection internet. Kat deskboard x leh sign in, dlm Laptop ntah apa masalah x leh nak connect langsung...dlm hphone puas la menggodeh, kejap boleh sign in, kejap x boleh...puhhhh...dugaan.
Ditambah pulak dgn rutin harian brtambah sebuk... hemmm..
X pe la... sekurang2nya masih d beri peluang utk melakukan apa yg kita nak..apa yg kita suke..
So..mlm nie boleh happppett blog dahh... n seterusnya.. klu rajinla sbb tiada alasan dah... my new baby ... Galaxy Note 10.1 yg dh lama diidamkan kini di celah ketiak..kehkeh.. Alhamdulillah..hasil titik peluh sendiri..
nak letak pic..x banyak lg.. tp nak g letak
Terkini n panas lg...haha..do'oh je kan... tuannya dh mbil ..sejuk dh pun. Ok la citer next n3...bye...

Sunday, May 25, 2014

Sy dh besar sekarang...

Lama dah rase x update... kehidupan berjalan sprt biase.. tp rase sehari tu rak cukup nak buat semua.. semua bende yg terkejar2.. bertabah la hati... Apa pun perkara yg penting dlm seharian, bilamana kita lihat perkembangan anak2 sendiri.. Yg kakak n adik pandai dh tdo bilik sendiri, pandai susun buku sendiri (ikit mood diorang gak), boleh berdikari n si Alif lak dh pandai berlari, pandai kaco umminyakat dapor, pandai merajuk dah.. hehe.. ringan beban lihat keletah anak2.
Sy dah 1 tahun 3 bulan..

Tuesday, April 22, 2014

Bunga bunga cinta....

Assalamualaikum... hr nie dpt gak curi waktu 10 minit dpt la update..w/p citer lame kan...
Masih lg citer bulan 3 punyerr... Birthday boy mmgb dh sambutla...umminya lak cmner ?? tarikh selang sehari jee.. leh wat satu kek kan..hehe..
Apapun time kaseh bebanyak la pd hubby bg bunger...suka tau!!! betul2 ter emo sikit mase dpt bunge tu..yer la, seingat sy last dpt bunga mase bercinta dulu..huhu....lame tak????
Insya Allah ummi akan cube sedaya upaya utk menjalankan tanggungjawab dgn baik sebagai seorang isteri n ibu kpd anak2..



Nie lak dak alif suke sangat ngan cekelat gambar die tu.. Time kaseh pd sentuhan halus coklat menghasilkan coklat yg sedap..


Tuesday, April 15, 2014

1st Birthday Alif

Lambat nyer tuan tanah bersiaran yerrrr... anak ko dh masuk setahun sebulan dah..hehe... Tak pe la ye nak...janji ummi ingat tarikh tu... Ingat lg dlm memori ummi nie..saat budak boy nie dilahirkan... 

16 Mac 2013 tepat lps abis azan Asar je lahir la insan kecil lg suci nie lahir ke dunia, panas dlm dakapan ummi..Syukur nya Ummi pd-Nya yg menganugerahkan seorang putera yg amat2 dinantikan... insan paling gembira adalah ayahnya..hahaa.. terase ada power je bila dpt boy ye bang. Pilihan nama pun gabungan pilihan ayahnya n umminya..MUHAMMAD ALIF IMTIYAZ 

Rasa pantasnya masa berlalu...dr meniarap, merangkak n sekarang dh nak berlari dh... pejam celik2..dh setahun lebih berlalu.. So sempena 1st birthday dak Alif nie, kami rancang celebrate kat Mc D n jemput kawan2 kakak n adik Ja.. dak Alif maner der kawan lg kan.. Meh kita layan pic2 yg ado.. Yg istimewanya sy berjaya buat kek sendiri..rainbow kek la kononya... Pic x ikut susunan la ye.. 

Alhamdulillah...ramai kawan2 kakak n adik dtg...


 

Thursday, April 3, 2014

pok ayam dtg dah...

Sian la ank bujang ummi nir.. br elok demam dtg lak si mamat bintik2 nie kat badan Alif.. rasenyer jangkit dr anak staff kat opis bbrp hr lepas..Hmmm.. sabar la wahai hati, br dugaan kecil.. yg menanggung sakit anak ku juga, so tugas ku kene sabar layan kerenah die n jaga die smp sembuh... Aminnn 


Anak ummi kuatkan. Hero nie!!!

* n3 nie sebenarnya dr bulan `1 lg tp dok terperap je dlm draf.. sebuk benor kan tuan tanah nie.. Tp sy nak gak teruskan n3 nie, untuk kenang2 ngan Alif besar nnti..

Wednesday, January 22, 2014

kekpelangi4u.blogspot.com .. cawangan br saya

nak sebulan dah weii... Klu org tanyer bz ker?? mmg bz pun.. Tp bz cmner pun InsyaAllah tidak dilupekan tmpat mencurah perasan n tempat gambar2 ku bercerita disini...

Tahun 2013 dh lama pun berlalu.. aper yg dah capai?? entahh.. gitu jugala gamaknya.. x der pembaharuan.. kerje x abis2.. cukup bulan dpt gaji... x sampai nak cukup bulan, gaji hujung tanduk, tp nasib baik tiap bulan leh gak menyimpan ckit2..
So tahun 2014 nie sy nak ubah ckit cara dan gaya hidup sy.. nak kurangkan belanje, lebihkan menyimpan n cuba cr pendapatan sampingan...w/p ckit sekurang2nya leh membantu. Nak tambah pendapatan sy kene cari perkara yg saya suke n minat utk buat, jd kepuasan dpt, money pun dpt... Sy jenis x minat nak melabur sane sini, cr org bawah nak dptkan rangking...ohh no!!! tu bukan minat sy..x pandai pun nak berkata2 utk memikat org lain...
Alhamdulillah akhir tahun 2013 lg sy dah mulakan, InsyaAllah selagi ada rezeki disana sy akan teruskan... rezeki ada dimana2...cuma kene usaha..

Sy dh pun buka satu cawangan lg..cawangan???.. klu lelaki suke la sebut cawangan..hehe..yer la maklumler ade kelebihan bab cawangan lg. Yg sy nie cawangan tempat sy mencoret2...berkata2 ..monolog sorang2..tp pastinya ada isi.. Meh jengok sini  kekpelangi4u.blogspot.com.

Sy nak selit gak cite n gambar anak2 awal tahun 2014...


Alif masuk tahun br jer demam.. selama jaga die 4 hari demam tak der la meragam sgt cuma hr kedue time kat klinik..menagis tanpa henti...sungguhitulah kali pertama die menangis beria. Alif jenis x mudah masuk angin atau melalak sejak lahir...so kerayan ckit dibuatnya.

Awal tahun mcm biasalah...anak2 mula bersekolah.. dan tahun nie Deja masuk darjah 1. Rase cepatnya masa berlalu...anak2 dah semakin mmbesar. Tgk muke ketat kakak w/p nie tahun ke-3 die bersekolah kat sini. Deja gak yg selamber..hahahaaa...
Adik dan member rapatnya... semua nak kongsi... Alhamdulillah diorang dpt gak kelas Ibnu Sina dan kakak pun dpt naik kelas semula. Ok sambung la yer...nak update satu lg cawangan..hehe

Monday, December 30, 2013

Selamat Hari Lahir Anak Ummi...Yg ke 8

Dah lepas pun hr lahir anak ummi nie.. aduhaii..bz sgt gamaknya umminya nie. Apa pun ummi x lupe nak celebrate hr istimewa 
kakak nie w/p scr kecil2 lan.. 
NORHANIS SOFEA BT TAJJUL FAIRUS.. 
29 Dis 2013 genaplah 8 tahun umurnya. 
Tapi berkeras die kater umur dh 9 tahun sbb dh masuk darjah 3. Sy puas dh terangkan pd die kenapa masih 8tahun..agaknya kene jelaskan secara fakta n ada gambar lakaran br die paham..huhu..

Tahun nie masih lg kek Princess ....emmm..dh minat sesangat kakak pd princess. Dan reezeki kakak agaknya bila sy terjumpe sorang kakak nie mase kat kedai bahan2 kek, Kak Puteri namanya..seorang cikgu tp part time buat kek. So bila buka fb die, ternampakla kek princess yg pakai tudung.. Kakak aplg kan.. 


Nie la princess pilihan hati kakak.
RM80.00 - dlm chochalet moise

Kebetulan lak sepupu diorang datang dr KL... 
dan kebetulan juga Wafi dak boy kecik tu pun hampir sama birthdy,31 Dis. 
Sy masak mee kari jer ngan goreng-gorengan. 



Harapan ummi agar anak2 ummi menjadi anak yg baik,
 brjaya di dunia dan akhirat...Aminn..

Tuesday, December 17, 2013

Polkadot dot dot...

...projek bersama anak2 malam td. Nie percubaan kali kedue.. tp nampaknya percubaan memula sblm nie hr ahad lepas buat lg cantik.. Sbb sy guna pengukus yg berlainan..mungkin faktor juga jarak permukaan apam ngan penutup.
Tp boleh lak sy kehilangan pic yg pertama kali wat tu.. ntah sy save kat mana..

Apa pun terima kasih pd empunya blog masam manis, sudi kongsi resepi yg amat2 mabeless hasilya. Bahan dan adunan juge senang sangat..

Meh kiter kongsi resepinya;

140 Tepung gandum
110 gula halus (caster)
2 biji telur 75 ml susu cair@susu segar
1 1/2 st baking powder
1 sk esen vanilla
1 sk ovellet

Cara membuatnya ;

Pukul gula ngan telur sehingga kembang
Masukkan tepung gandum yg telah diayak bersama baking powder dan berselang-seli ngan susu segar
Putar sehingga berkrim dan masukkan esen vanilla dan ovellet, putar lagi seketika..
Panaskan pengukus, jangan lupe tutup penutup pengukus ngan kain spy tiada air wap yg jatuh ke atas apam.
Sambil tu bahagikan bbrp bahagian adunan td dan letak warna yg berbeza
Masukkan dlm piping beg, picitkan dlm acuan cawan kertas yg diletakkan dlm acuan kuih loyang.
Kukus dlm masa 15 minit, tetapi dlm masa 10 minit buka sebentar bg keluarkan wap, pastu tutup semula n biar 5 minit lg.



Nie corak yg dibuat oleh kakak n deja.. so umminya x der peluang nak try corak apr.. x per la kiter kasi can kat diorang mengasah bakat.


Tgk la betapa gigih n kyusuknya wat corak smp deja terkangkang2... Sy saje tanyer kakak.. " kakak camner tau wat corak2 nie?" Leh die jawab' sel-sel otak sedang berhubung"... hamboi kak..yor la, pengaruh iklan kuat kan..


Alif juga penggemar polkadot... pantang suapkan terus ternganga.


Hi anak2 ummi...sayanggg kamu semue..

Kek Pelangi lagi dan lagi...

...selagi ada yg minta la yer.. hehee. Alhamdulillah, dh 4 kedai sy hantar tp selang 3 hari la br hantar semula. Maknanya klu hr nie sy hantar kat kedai A, esok kedai B n seterusnya..selang 3 hr br ulang semula kedai A. Setakat nie apa yg sy letak habis dijual.. mungkin org suke beli yg hok3 kecik, tp tuler..kiter la yg letihnyaaa... tp janji kite buat sepenuh hati, buat sesuatu yg kite mmg suke...

Nie saje nak snap pic bancuhan kek sblm bakar.. Bab letak colour anak2 suke menolong, sbb bila mangkuk d kosong mbikl kesempatan cuit sikit sisa bancuhan tu.. kite bising jgn makan adunan mentah x dibuat pedulinya..hemm.

Nie proses memotong utk peket kecil2. Selalunya buat nie dah jam 11 keatas..ikut nasib klu hr tu mata x berat mmg laju la siapnya tp klu mata mase tu dh ting tong, maka kek tu sy pegang nak amsuk plastik dlm 5 minit pun sy x sedar sbb tertidor..haha.. Klu kebetulan cek abg ada die tolong...time kaseh sgt2 la kat cek abg yg selalu jd mangsa kene beli bahan yg x cukup tgh2 mlm.. Pernah dh buat bancuhan separuh br perasan telur abis... menglunsurlah cek abg ke 7e beli telur..huhu..

Nie permintaan isteri staff kt opis.. katenyer nak buat makan2 ckit ngan mangsa banjir.. Ok...sambung keje, td mata ngantuk giler, mlm td wat lg 3 adunan utk kedai ngan wat polkadot lg permintaan kakak... so wat n3 jap utk segarkan mata semula...

Thursday, December 12, 2013

11.12.13

Tarikh pd kalendar yg bg semua org cantik disebut dan yg penting akan diingat sampai bila2... pastinya ramai yg teringin jdkan tarik tu sbg tarikh moment yg penting, atau ada perkara yg penting nak buat utk dijadikan memori yg manis. Saya??.. huhu... hr tu dok opis dgn kerje yg x surut2..cuace kat luar mendung ngan hujan rintik2.. so x de memory yg nak diingati.. Masa yg sengkang sikit, sempat la godek2 info kt internet, terjumpe la berita terkini..hr tu Che Ta nikah..oh yerrr, yg kene sponser 13J tu kan..hehe.. aplg, sy selit dlm nie sbb hr tu juga Jovian n Nina (kakak dafi) kawen gak.. Motif??? nak bandingkan antara kedua2 couple nie la, sbb berbeza la sgt kan dr segi segalanya..br nampak selera org tue ngan org mude...selere org yg kene sponser ngan duit belanje sendiri.. 
Ado yaaa... jg ruang gosip lak hr nie.. ok la, kite mbik dr sudut +ve la, saje2 jee...

Agak2 nie pelamin saper???... hehe..


Nikah pun dh cara Indonesia, dok sebelah2, yg pengantin pempuan mengadap tok kadi sekali.. Ada la tu yg jeling2..kehkeh..

Nie die pasangan tersohor.... Cantik la kasesori2 tu.. sponser gak kan?? tp sarat sgt tgk tau.. mata memandang dh tau berat cmner. Apa motif rantai dileher tu?? tutup ckit la, x la nampak kedut..opss..

Ok..sy letak pic pasangan satu lg.. Jovian&Nina.. saper Jovian?? 
die pereka fesyen yg mmg terkenal tu la..
Nina lak kakak pd Dafi AF.. Nak bandingkan ngan pelamin Che Ta, bg sy sungguh laaaa comel pelamin Nina nie.. lembut warna2 pelamin ngan bunga2 tu..n tenang je mata memandang... Siess cantik.. 
cume x kenan lak ngan lilin tu..



Cantikkan baju n hiasan kat rambut nina tu.. simple n ade klass.. Lg cantik klu pakai tudungkan..


see.. pelamin yg berkenan d hati.. saje je tau letak pengapit yg sehat..
x der la jd pesaing pengantin..kehhhke...gurau je


Sampai penyek hidung Jovian tu cium dahi Nina.. Tanda syukur la tu dh bergelar suami isteri... Ehh tetibe terperasan.. nape x de pic Zain cium dahi Che Ta?? x kan photographer x rakam saat2 yg paling memory tu kan.. 
ok...x publish kot.. 
Apa pun, Selamat Pengantin Baru pada Zain & Che Ta 
serta Jovian &Nina. 
Semoga kekal hingga ke Jannah.

Ok sekian 11.12.13 saya.. oh ye hr nie juga sy dpt siapkan 3 biji kek pelangi utk customer, kak Ila.
Dan hr nie juga sy dapat makan Big Apple Donut, kawan belanje..Alhamdulillah.

Thursday, December 5, 2013

Kuantan banjir...

Kali nie banjir yg melanda Kuantan antara yang terburuk dari 2001.. itu fakta yg sy dpt dr fb lain.
Yg terkesannya ramai staff sy sendiri terlibat ngan banjir dan di arahkan berpindah. Hr nie pejabat dah kumpul nama staff dan ada 35 staff yg terlibat ngan banjir.. InsyaAllah akan diusahakan, maner tau pejabat leh membantu sedikit dan dpt meringankan beban mereka.

Antara gambar yg sy dpt dr blog kjee. dan antara salah satu tempat bila ada kelapangan di waktu rehat tmpt sy parking kereta bila nak g Mega Mall. Nasib baik hr tu sy x terniat nak pergi sana. 
Harap2 kawan yg terlibat bersabar dengan ujian ini...

Sunday, December 1, 2013

Jual Pavlova dan Kek Pelangi

Alhamdulillah...kecil2 lan jer... org lain wat kek canggih manggih...leleh2.. 
Tp sy yg simple jer..buat permulaan nie, InsyaAlla maner tau nnti leh lak jual kek2 yg leleh2 chessse tu kan.. 
Bermula dgn suke2 bawak opis, ade lak staff yg nak beli..dr ctu rase seronok lak bila dpt hasil w/p sikit. 
Pastu beranikan diri offer kat gerai jual sarapan pg utk letak kek pelangi, yg mmg hampir setiap pg singgah beli nasi minyak kegemaran anak2. Offer sy disambut dgn baik, n ade pelanggan yg singgah gerai tu order gak.. 
Pastu offer lak kat kedai roti canai yg setiap ptg hampir penuh kedai x putus2 ngan pelanggan. Sy lah salah satu pelanggan yg sukeee sgt roti sambal die n anak2 suke roti canainya yg wallahh..lembut bak sutere..hehee..leh gtu?? 

Yg nie sy peket kecik2 utk kedai roti canai tu. Sebungkus 40sen, tp kedai jual brp sy x cek lg..tu terpulangla pd diorang. 
Puas juge la nak mmbungkus kecik2..tp comel kan, pelanggan klu nak makan x la takut x abis.
Lps peket kecik sy masuk kotak nie senang kedai letak meja terus, siap tinggal kan no phone, harap ade pelanggan yg call2..cewahh..klu ade erezeki, InsyaAllah x kemaner kan.
Nie satu adunan berat lebih kurang 650gm...sy jual 15hengget..free pisau..hehe. agak gelap di permukaan sbb oven sy kecik so x sekate, tp dalam ttp berseri dan berwarna-warni.
Kelebihan kek pelangi saye..ehem2..saje je nak promote kan
Sy guna Buttermas.. tin 1 kg,  Tepung lak jename BlueKey, n sy letak sedikit susu tepung, so lemak manis n lembut rasenyer.

Nie utk pelanggan kat gerai sarapan tu..dah 5 kali juge hantar sejak 2 minggu lepas. 


Alhamdulillah...Pavlova ade gak yg sudi order.. tp br 2 pelanggan..yer la mungkin faktor harga..sebijik sy jual rm40..klu 2 layer free tambah satu jenis lg buah. Sy servey kat internet klu kat KL sebijik Pavlova, mean 1 adunan 4 biji telur, diorang jual 60hengget....2 layer 120 hengget..fuhhh semangat ler..

 Utk bulan depan dah ade yg mengorder Pavlova utk birthday die, katernyer jemu asyik kek jer..yer la die tauke kek kan.. Akan sy buat yg special yer kak puteri.

Sambal Buah Kempayang

Dpt lg makan buah kempayang nie..susah gak nak dpt sbb ikut musim. Sy beli kat pasar minggu Raub, makcik tu jual satu pot beras 3 hengget. Kali nie sy try wat sambal. Klu nak tau buah kempayang nie google jer la ekk, rasenyer sy pun pernah wat n3 pasal kempayang nie..detail lg tau. 


Nie kempayang yg sy beli dr pasar.. makcik tu setakat sira ngan kunyit n garam jer. Sy lak saje2 memandai wat sambal..sedap gak upanya..rangup2 mcm makan petai, wat pedas2..



Tenggelam lak kempayang tu ngan ikan bilis.

Wednesday, November 20, 2013

Sosej Ala Teriyaki Bunga Kobis Goreng

Ala Teriyaki la menu sy malam ni. Sbbnya ayah nya ada kes n x balik mlm nie, so leh la makan ringkas2. Klu ada ayahnya rase x lepas nak hidang menu mcm nie, sbbnya x makan sayur sgt. Mesti kena ada nasi n lauk lain. Anak2 lak balik td minta wafer sorang seketul kenyang dah.
Menu sosej tu sy cuba2 ikut resepi Kak Ros, yg sayur lak x ingat dr mana sbb jumpe dah print lama terselit kt buku nota dlm hand beg..huhu..kire rezeki la kan.


Bhn n cara nak masak sosej Teriyaki..

Sosej - sy guna jenama Rahmat n rebus dulu sekejap bg lembut.
Bawang putih - racik halus2
Sos cili
Sos tomato
Sos kicap ABC
Sos tiram
Sedikit cuka
Gula + garam
* sukatan ikut banyak mana sosej yer..

- Potong sosej ikut cara suka cmner
- Tumis bawang putih sehingga naik bau, masukkan sosej td
- Masukkan segala sos dan cuka
- Last sekali imbangkan rasa gula garam
- masukkan sedikit air klu kering sgt.
- Hias dgn daun bawang



Bahan n cara kobis goreng lak

Bunga kobis- potong ikut bentuk die - rebus jap
Perap ngan lada hitam, lada sulah n sy tambah ngan serbuk perap ayam madu (beli time pameran pertanian hr tu)
Tepung gandum + tepung jagung
Telur
Serbuk roti

- Bunga kobis yg dh direbus perap ngan bahan perap selama 1/2 jam
- Celup dlm telur n dolekkan dlm campuran tepung td
- Celup ckit dlm telur semula , n golekkan dlm serbuk roti
- Goreng dlm minyak yg panas dan menutup keseluruhan kobis tu
Tp sentiasa jaga jgn sampai hangus..