Terima Kaseh!! InsyaAllah sy akan balas kunjungan anda..

Terima kaseh daun keladi...

Friday, May 22, 2009

Ayam n Sate Organic

Sudah dipanggang n sedia utk dimakan..nyum.nyumm..ala2 kenny rogers versi organik..
Ayam yg dah diperap
Ayam n Sate Organic..baik utk kesihatan..heehee..tp tawar habiakk

Malam nie aku dah rancang nak buat bbq ayam@ merasmikan sekali oven baru. Lepas kerja aku terus kekedai yg baru lg bukak, banner kat luar kedai tu tulisan HPA Product n jual makanan frozen, so aku masuk jer la ingat ayam frozen tu jename biase jer..rupernyer semua produk jualan diorang semua HPA brands. Nak x nak kene ler beli gak w/p agak mahal ckit sbb ayam organik..empunyer kedai tu kate bagus utk kesihatan la, senang dimasak la..aper2 jer la klu nak melakukan barang, tp aku beli jer la sbb dah masuk kedai die..heehee..kene ler tunjuk kiter mmpu belinyer..x per la janji dijamin halal. Aku sambar sekali sate, katenyer organik gak..tp kan x ler jauh sgt beza harge pun ngan ayam biase.
Balik jer umah terus wat die punyer bahan2 perap, x susah pun. Kol 8 mlm aku start bakar, tp 2 ler first time oven baru tu d gunakan, very2 slow n lmbt nak masak..ntah camner ..siap call amy lg cmner nak guner..hehh..nampak sgt ler lame x guna oven. Kol 10mlm br selesai...perghh...puas rase menunggu...rupernyerr....br tau kenape lmbat...temp. rendah sgt, patutnyer letak 250 tp aku letak 180 jerrr...emm..

Bahan2 utk perap ayam BBQ
Bawang putih+Bawang merah+halia - tumbuk lumat
Serai titik kan
Sos tiram+sos cili+ sos BBQ + sos lada hitam+kicap
Cili giling - klu nak pedas
Gula
Garam
Serbuk pati ayam- klu nak bg lg perisa
(aku biase dah guna serbuk serbaguna brand ANA )
Madu - penting utk bg lebih licin n kilat pd kulit ayam

* Kuantiti semua bahan bergantung banyak maner ayam

No comments:

Post a Comment