Terima Kaseh!! InsyaAllah sy akan balas kunjungan anda..

Terima kaseh daun keladi...

Sunday, April 11, 2010

Ulasan Buku KENAPA ALLAH MURKA? Part I

Antara buku koleksi ku utk bacaan n rujukan..banyak beli dr penjual jalanan..


Boringnya tunggu cek abe berurusan kt kedai elektrik tu..cm biase aku capai buku yg mmg simpan dlm kete..kakak n dek ja tgh layan video lagu ABC..tgh aku bace tetibe terpikir..naper x aku kongsi ilmu ngan kawan2 yg lain..kan lg berkat..
So, ini lah buku yg aku maksudkan tu.."KENAPA ALLAH MURKA?" oleh Mohammad Qayyum A.Badaruddin. Harap penulis nie izinkan aku taip balik aper yg ditulis olehnya, menandakan aku minat sgt n menambah pahale utk menyebarkan perkara baik..
Buku nie aku n cek abe beli kt budak2 yg merayau jual buku minta ehsan beli bukunya...aku n cek abe mmg suke beli pd budak2 yg merayau tu..cian pun de lgpun klu saje2 masuk kedai buku utk beli buku agama@ilmu2, terus terang la mmg jarang2 sgt, so melalui diorang la kami dh kumpul banyak buku..
Aku suka buku nie sbbnya banyak fakta, n ayat x meleret2 yg kekadang smp x faham. Korang nak tau fakta aper kt dlm buku nie...InsyaAllah aku taip ckit2 utk kita kongsi bersame..memang baik n menyedarkan kiter btp banyaknyer dosa yg tanpe kter sedar..

Firstly..aku nak kongsi bab Bencana n Bala~ sebab dan akibat: TSUNAMI- ANTARA MALAPETAKA ATAU BALASAN TUHAN

Antara fakta yang disebut dlm buku nie:

Ukuran Kelajuan Ombak Tsunami
Jika ombak tsunami bergerak selaju 800km/jam, maka ia adalah hampir sama dengan pesawat Boeng 777. Fakta dibawah boleh membantu kita membuat perbandingan kuasa serta impak ombak tsunami.

Kelajuan bunyi ~ pada aras laut dan suhu 21 dc, kelajuan bunyi adalah 344 meter/saat.
Kelajuan cahata -lebih kurang 300,000 km/saat
Kelajuan ombak tsunami - 800 km/jam
Kelajuan pesawat concord- 1,300 km/jam
Kelajuan pesawat boeng 777- 800km/jam
Jarak lebuh raya - 848km
Masa tsunami sampai dari selatan ke utara - 1 jam 4 minit
Kenderaan biasa bergerak dr utara ke selatan pd jarak 848 km n kelajuan 120km/jam -7 jam

Sebagai satu perbandingan, jumlah kematian orang Amerika dalam perang-perang utama adalah seperti berikut:

Perang Vietnam - 58,151
Perang Korea - 54,246
Perang Iraq/Afganistan - 2.3 juta
Perang Dunia pertama - 63 juta
Perang Dunia Kedua -50 50 juta
Pengguguran di Indonesia - 2.3 juta.tahun
Kematian Tsunami 2004- 1.5 -2 juta

Setakat nie saje ekkk..InsyaAllah klu ade mase aku taip fakta2 lain. Tiada niat d hati selain berkongsi amalan...

No comments:

Post a Comment