Terima Kaseh!! InsyaAllah sy akan balas kunjungan anda..

Terima kaseh daun keladi...

Monday, May 7, 2012

Pavlova Yang Pemalu

Huhu..merajuk benor nampaknya awak yer..br 4 tahun sy mintak tolong..tu pun bukan hari2 awak.. Ok la, sy ttp ucap terima kasih kt awak sbb banyak jase awak tp nape kali nie hr yg penting , awak x nak tolong sy??huhuu... awak merajuk ek sbb sy x bawak awak bele.. X per ler..w/p x menjadi pavlova sy sbb awak..errr..yer ker! bukan sbb salah resepi ker?? ttp ku hias juge..

Tgk ler...leper jer mcm kapal UFO rupenyer..dah ler menghitam di bawah..huhu..tp kan, cripsy tau luarnya..
Dak tibam yg x sabor nak makan..separuh gak la die bantai sorang..suke sgt kat krim tu. Kali nie menjadi la krim sy, x ler mencair cam time wat cup cake hr tu.

So pd kengkawan yg terjengah kt teratak nie, saper2 yg ade step sebenar, sila la kongsi ekk..
Sy wat ikut step n resepi dlm majalah Mingguan Wanita, tp bila dah wat br terpikir nak tgk kat internet, rupenyer step die lain ckit..ker sbb tu x menjadi pavlova sy??..

Ok nie resepi n cara dlm majalah Mingguan Wanita

4 biji putih telur
Secawan Gula Kastor
1 st tepung jagung
1/2 sk cuka makan
1/2 st esen vanilla

- Putar putih telur ngan gula sehingga kembang n kilat
- masukkan tepung jagung, cuka, esen vanilla
-Putar sekali lg sehingga sebati dan kaku ( mcm tanduk bila ditarik)
- Tuang di atas kertas minyak yg sudah dilukis bentuk bulat
- Bakar pd suhu 120 d/c - selama 1 jam 1/2

Kat internet lak step die, pukul dulu putih telur sampai kembang, baru masukkan gula sedikit-demi sedikit
Putar sehingga kembang, berkilat dan mmbentuk tanduk
Masukkan tepung jagung, esen vanilla dan cuka makan dan daul guna senduk.

Nak tau rupe Pavlova yg tulen??

 "

 " 

 "
beza benor kan ngan sy punyer.. 
K la..nie x puas hati nie, len kali sy mmg nak cube lagi.

2 comments:

  1. Ala takpe...Ada masa memang macam tu... Rupe Dah Ada tu ok la kan... Btw sis, rase ye dia mcm ne ae?

    ReplyDelete