Terima Kaseh!! InsyaAllah sy akan balas kunjungan anda..

Terima kaseh daun keladi...

Sunday, December 27, 2009

Menu hujung minggu ini

Menu2 yg sempat dirakam kan oleh kamera cap ayam ku..masakan ori dr ku

Kuih Tiram Lebar
Yg nie kuih yg d buat oleh MIL utk minum petang. Sedapppp kuih ni rangup jee



DONUT

W/pun rupemu x menawan..tp jasamu mengenyagkan keluarga ku, akan x lupa. Dibantu oleh anak2 dare ku


Telur Itik Masin

aku ntara yg minat telur masin..minat2 sangattt. Lauk lain x der x per, asal ade bende lonjong nie..hehee. So aku borong satu papan telur itik staff aku..err..maksudbyer staff aku ade jual terlur itik..faham ekk. Aku mengambil langkah utk mengawetkan bende nie spy tahan lame n sedappp..hehee...telur masin lerrr, ape lg.
Mlmnyer 4 biji aku masak lomak cili api (alahaiii..lauk yg nie lupe lak nak mem'posing'kan nyer..lain kali ekk). Selebihnya aku rendamlahh..dgn garam lahhh..jdlah telur masinlahh..yahabibiii..(merepek la pulak ayat memalm cmnie..)
K lah..nie resepi dr ku bgmne nak memasinkan telur.
Rebus air bersama garam kasar sehingga larut semua garam
Sejukkan air didihan garam tu
Lps tu tuang terus ke balang yg tlh diisi telur (basuh dulu yer telur tuuu)
Slps 2 minggu maka bolehlah di korbankan utk seisi keluarga.
Klu telur x abis dlnm tempoh terdekat selepas di asinkan, maka di toskan telur itu n simpan di peti sejuk spy tahan lama.
* kate org, utk sukatan yg cukup masin, sebiji telur bersamaan dengan segenggan garam, tp bg aku x suke masin2 sgt..yg sedang-sedang saja.


Di bawah nie ntara resepi masakan telur masin yg menjadi kegemaran keluargaku.
Mcm biase sambal merah (dr cili giling)- tumis shg sesedap rasa
Tuang ke atas telur yg sdh direbus.



Sambal Telur Asin

Kerang Bersira

Tom Yam Kong from raub

No comments:

Post a Comment